A LES FOSQUES de Maria Català. PRESENTACIÓ de la novel·la A CÀRREC DE JOSEP ROCA TRESCENTS, llicenciat en filosofia, doctor en bioquímica i escriptor d’assaigs
S’anuncia com “novel·la
sobre els estranys successos ocorreguts a l’Institut de la Plaça dels Bous de Mataró”.
Tanmateix, en llegir-la, he
tingut la sensació que es tractava d’una història universal, intemporal, sempre actual i vigent que ha
cristal·litzat a molts indrets i temps i que ara ho ha fet a Mataró.
De fet la primera notícia que vaig tenir de què
la Maria Català escrivia una nova novel·la, es situava en un escenari molt
llunyà, històricament i geogràficament....
Em
va contactar fa vora tres anys per si podia ajudar-la a perfilar detalls d’un
escrit que formaria part d’una propera novel·la seva. Es tractava del diari d’un
fidel cavaller moldau del s. XV, Mihail Brâncuşi, que viatja en missió oficial de part del seu pare i senyor,
sense escorta ni servents, des de la seva ciutat Piatra Neamţ situada al mig dels Càrpats orientals al castell de Murad,
a Transilvània.
Jo
havia viscut algun temps a Romania, m’havia interessat per la història i tradicions de Moldàvia, Valàkia i
Transilvània, i un puçin (una mica) per
la suggestiva llengua romanesa, (idioma llatí envoltat de països des llengües eslaves). La Maria Català pensava que la podia ajudar, però per
precisions lingüístiques, tradicions i fins i tot gastronomia, la vaig dirigir
a qui en sabia molt més que jo. Doncs bé, aquest diari esdevindria peça clau d’A les fosques...
Com
veieu, res a veure amb l’institut de Plaça
dels Bous de Mataró!...Ni ensumar l’argument de la novel·la. Fins i tot
l’autora m’ha confessat que llavors...ella tampoc!
Jo
sóc un àvid lector de novel·les,
però només escric assajos. Gairebé és l’antítesi de les obres de creació, sobretot
d’una novel·la tan gòtica, fantàstica, trepidant, dramàtica i onírica com A les fosques.
Enfront
de la lògica, l’ordre i el sistema
de l’assaig, aquí impera la imaginació, la narració, la troballa, la intriga, l’encant,
la fabulació, les emocions, l’acció amb canvis sobtats d’escenaris, temps i protagonistes i una allau d’impactes
emocionals... També una gran dosi de sorpresa,
amb punts d’inflexió del tot inesperats. Estic segur que la sorpresa ha atrapat fins i tot a la seva autora!
En
llegir A les fosques un avença en
terreny desconegut, a les palpentes tot i que fascinat: Què passarà en girar full?. Segur que em sorprendrà!.
Anàlisi de la
novel·la
Em cenyiré a tres
aspectes fonamentals:
1.- Fidelitat històrica,
geogràfica, de fets i costums
Es
tracta d’una novel·la ubicada en temps i espais diferents. L’autora s’ha pres
molt seriosament les exigències de
fidelitat històrica i geogràfica. El treball en caracteritzar les diferents èpoques i escenaris és magnífic.
Tant en tota l’acció que transcorre a Mataró, (no només tot el cos central de
dels fets al 2005, sinó els antecedents immediats
del 1905) i, de manera particular, la narració que d’alguna manera li dona
perspectiva històrica, que es remunta a la Transilvània
del segle XV. Noms, entorns, costums, menjars, tradicions i llegendes, han
estat objecte d’una meticulosa ubicació, selecció i adequació.
2.-Arquitectura de la
narració molt reeixida
L’argument
de la novel·la neix, es desenvolupa, descobreix i progressa implacablement i de
manera frenètica, vibrant i molt directa, des de diferents angles i visions, no
sempre en ordre cronològic. La història, o les històries, es creuen, s’interrelacionen
i reencarnen creant un terbolí que no amaina ni s’esvaeix. Ben al contrari, reneix,
es transforma, es perpetua i reencarna, reforçant la narració central, a
l’Institut de la Plaça dels bous (com
en els drames de John Boynton Priestley). La
referència premonitòria s’inicia a la
pre Romania del segle XV, escrita en caràcters ciríl·lics, per renéixer
novament a França, després de generacions però sense solució de continuïtat, al
segle XIX, i traslladar-se a Mataró, ja al segle XX, en la persona de la Nicole,
besàvia de la Dolors, (figura central de la novel·la) temps en què té lloc la
misteriosa desaparició i mort de la Marieta Vidal, que semblarà reproduir-se a inicis del segle actual, amb tot el gruix i
desenllaç del drama, en aquest mateix institut.
Si
em permeteu el joc de paraules, és una novel·la gòtica que a mi em recorda precisament
l’arquitectònic estil gòtic: els seus
múltiples elements se sustenten sols. Tenen vida pròpia.
Hom
diria que l’autora gairebé no hi intervé.
Potser només n’és un testimoni privilegiat, tot sovint astorat, del que
succeeix (del que li succeeix),
del que expliquen i ens desvetllen els seus personatges, els professors, tutors
i alumnes de l’Institut.
Hom
diria que es limita a reunir, ordenar i
transcriure el material, que per moments gairebé se li escapa de les mans i
ha de cridar a l’ordre. Deixa que ens ho expliqui, de primera mà, el diari
personal de la Dolors Font; diferents manuscrits, especialment el de la Nicole
vinguda de França fa un segle, així com els programes radiofònics d’en Pau
Costa, el guionista i locutor d’A les
fosques i el de la Diana Tribó en Les
nits maresmenques. Com a tertulians d’aquests programes hi trobem els que
són, al mateix els temps, protagonistes claus de la història.
És
la història dins de la història.
3.-Transfons
i erudició:
Entre
els diaris considero especialment meritori i reeixit l’esmentat a l’inici,
de Mihail Brâncuşi. M’agrada en si mateix i també el punt on se situa en la
novel·la. S’intercala al punt àlgid del relat: el moment en el que el lector està
més àvid per descobrir el què de tot plegat. Juga el paper de tornar-nos als
orígens, per tal de donar perspectiva, al mateix temps que centrar i enriquir els
fets més actuals. A més a més, aquest diari del viatge del primer Mihail acompleix
la missió de deixar-nos respirar, fer una pausa i prendre força abans de l’embranzida
del sorprenent desenllaç final, situats novament al 2005.
No
us l’avançarem, com és lògic.
Sobrenedant
el corrent dels fets reals, irrompen els deliris la Blanca. El seu blog Malson
abans de Nadal constitueix un galeig tumultuós d’estats d’ànim, d’emocions,
sorgits del subconscient més profund. Reflecteix la seva manera adolescent, inconformista,
però també profunda, d’entendre la seva vida i és, també, la dimensió més trencadora, erudita i
ambiciosa de la novel·la. Blanca parla per boca de poetes, cantants, directors
de cinema i escriptors: Goethe, Marilyn Manson, Edgar Allan Poe, Neruda, Dámaso
Alonso, John Keats, els germans Grimm, Bob Dylan, Leviathan, i el Dodo dinette, una cançó de bressol francesa
i la magnifica Over the rainbow de
la pel·lícula El mag d’Oz.
Un mosaic cromàtic, brillant i molt variat ( gòtic també) que, encara, dóna més profunditat a la
narració, en entroncar-la amb els més intemporals corrents literaris i
artístics.
Si Brâncuşi ens fa
present d’on ve tot, Blanca ens projecta al futur. Tots dos són els marcs
extrems de la novel·la.
Per acabar
A l’inici he dit
que era una novel·la gòtica.
En té tots els elements i ho és en el sentit més actual. També podria dir que
és Impressionista ja que les
pinzellades per descriure els esdeveniments i caracteritzar els personatges són
sòbries, segures i contundents.
La fruiran els
afeccionats a l’acció i la intriga,
que cerquen relats intensos on passa de tot. Els amants de la fantasia i del misteri
amb unes ben dosificades gotes de terror. I, per descomptat, els amants del drama i la complexitat de
l’ànima humana pel magnífic tractament que l’autora fa dels seus
protagonistes.
Tota obra de
creació és d’alguna manera un prodigi, “succés rar i primorós que sobrepassa els límits
de la naturalesa”. A les fosques ho
és.
Josep Roca
Trescents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada