Bona tarda a tothom i moltes gràcies per acompanyar-nos
aquest vespre en la presentació de la publicació d’EL PROJECTE DÀNAU.
Sóc conscient d’estar trencant en
certa manera el protocol implícit que se sol seguir en les presentacions de
llibre tradicionals, en les quals l’autor és normalment el darrer en intervenir,
però l’ocasió mereix aquesta inversió d’ordre per diversos motius: d’una banda,
perquè tal i com explicaré a continuació aquesta obra de teatre es gesta col·lectivament
en un primer pas, i el Ferran Farré i l’Òscar Sánchez, que m’acompanyen avui en
qualitat d’actor-protagonista i de director de l’obra en el seu primer
muntatge, són també responsables d’aquest inici creatiu. D’altra banda, perquè
com molts sabreu la presentació del llibre de l’obra segueix la seva estrena,
que va tenir lloc el passat cap de setmana a l’Escorxador. Donat que fàcilment
hi poden haver-hi espectadors entre els assistents, hem pensat que seria més
interessant que tinguin ells la paraula cap al final de la presentació perquè
puguin els comentaris o preguntes que desitgin a qualsevol membre de l’equip.
Malgrat ser l’autora del llibre,
doncs, començo la presentació, i ho faré explicant-vos en primer lloc com neix
El Projecte Dànau, i donant-vos, a continuació, unes pinzellades que poden
servir de clau de lectura i/o de revisió, en cas d’haver vist l’espectacle.
El Projecte Dànau neix de la voluntat
de la companyia Nurosfera, de la qual com els tres components, de crear un
espectacle que fos original de la companyia i que suposés un canvi de gènere
dins de la nostra trajectòria, que just aquest desembre arriba als 10 anys. En
aquest temps hem transitat pels territoris dramàtics de la comèdia
contemporània, el drama històric i social de creació pròpia, la farsa, el
teatre contemporani d’idees, espectacles de poesia, dramatúrgies collage o
originals de caire didàctic, i la tragèdia shakespeariana, i de seguida ens vam
adonar que hi havia un gènere que a tots tres ens agrada i que no havíem
explorat mai: la ciència ficció, o més concretament, la narrativa distòpica. De
seguida ens va engrescar el fet que fos un gènere vist més aviat des de l’angle
de la novel.la o del cinema, i vam voler explorar què podia aportar aquest
gènere al teatre i viceversa.
De la ciència-ficció i la narrativa
distòpica ens agradava molt les possibilitats que ofereix de crear trames on
l’ésser humà, en sentit universal, és el centre, i aquesta universalitat
implica tant un nexe d’empatia directe amb l’espectador o lector, com un
qüestionament de formes de vida que, sota l’aparença futurista, ens recorden
enormement a comportaments, situacions o dilemes presents. En concret vam
començar a donar tombs a avenços de la ciència que ens semblen tan miraculosos
com inquietants, i que es duen a terme en els àmbits de la neurociència i els
trasplantaments. Tots aquests avenços formen part de la idea occidental de
progrés i de la por humana a la mort, i permeten en gran mesura el que
denominem la revolució de la longevitat; però alhora també condueixen a qüestionar-nos aspectes bàsics de l’ésser humà, com la seva mateixa identitat
o allò que fa que ens distingim d’altres formes de vida no humanes.
A nivell formal, l’etiqueta
‘ciència-ficció’ convida a explorar també llenguatges i codis que procedeixen
de les denominades “noves tecnologies”, i que en el cas de Nurosfera tenen
sentit dins de la creació audiovisual en tant que productora de cinema i
teatre. Aquest era per tant un altre element motivador, ja que era coherent amb
el desig de crear un espectacle que suposés un pas endavant respecte al que ja
havíem fet, i alhora implicava una síntesi dels llenguatges de creació de la
companyia.
En relació a l’organització interna, vam
repartir-nos les funcions d’intèrpret, director i dramaturga, i per tant a
partir d’aquí vaig començar la creació, en solitari, de l’obra.
Per parlar-vos d’El Projecte Dànau
sense desvetllar el seu misteri als que no coneixeu el text, o sense
condicionar excessivament les possibilitats d’interpretació dels que ja heu
vist l’espectacle, ja que bona part de la gràcia –esperem- de l’obra és anar
composant la seva trama i anar comprenent el seu personatge principal a mesura
que avança l’acció, us en parlaré a partir de 3 paraules clau, que d’alguna
manera corresponen a 3 dels possibles nivells d’interpretació del text:
recerca, joc i fantasia, i en realitat tenen a veure també amb la meva manera
d’aproximar-me al teatre.
·
LA RECERCA: Aquest és el nivell primer i el més obvi per
al lector o espectador. L’obra comença amb un personatge que no sap per què es
troba en el lloc on es desperta i on sembla que s’està recuperant físicament i
mental d’alguna intervenció o d’un accident. En aquest nivell és on trobem el
món distòpic del personatge, que anem descobrint poc a poc a partir d’una sèrie
de missatges que ell envia i rep amb instruments de comunicació que recorden
als nostres però no són ben bé iguals, i a partir d’una sèrie de personatges
virtuals que aniran apareixent en l’obra. És a dir, Dànau està i no està sol en
aquesta història, i poc a poc anirà entenent què li està passant. Aquí és on
rau bona part del suspens de l’obra, i també d’on sorgeixen alguns dels temes
principals del text, com el qüestionament de la identitat, el rol del cos i del
cervell en la creació d’allò que anomenem “jo”, la importància dels records en
la configuració de qui som o de qui creiem ser i la importància que té la
memòria en general en la nostra cultura i societat, i els límits ètics, si n’hi
ha, de la perpetuació de la vida a través de mecanismes artificials o, per
contrast, el dret individual de perpetuar la pròpia vida aprofitant els avenços
de la ciència.
·
EL JOC: En un segon nivell, l’obra es planteja com un
possible joc de formes diverses: dels personatges virtuals vers el personatge
principal, de l’autora vers l’espectador-lector, ja que des de l’inici vaig
intentar anar variant l’horitzó d’expectatives i sorprendre al final de cada
escena, fent que l’anterior s’hagués de reconsiderar a partir de la nova
informació donada; i del mateix equip artístic de forma interna.
Aquí he de
fer un petit parèntesi: encara que no és necessari saber això per llegir
l’obra, crec que igualment és interessant que els espectadors que l’heu vista
sapigueu que els nostres actors virtuals (la Sofia Martin, el Joan Bellostas,
l’Eva Antas, l’Encarna Peinado, el Toni Vilchez, el Ramon Rubinat, la Núria
Perpinyà, la Betty Borrallo, la Sònia Farré i el Dídac Monfort, a qui agraïm
enormement la seva col·laboració) van preparar les seves seqüències sense saber
res de l’obra, només el context estricte del que havien de gravar.
La idea
lúdica del joc té a veure amb la manera d’escriure que m’ha guiat en el procés
–sempre intentava sorprendre’m a mi primer de tot- i també amb l’excitació
gairebé infantil amb la que retornem al teatre: si som actors, si escrivim, si
dirigim, si llegim teatre, si anem a veure una obra… és perquè no hem perdut
les ganes d’imaginar mons possibles, tal com fan els infants de forma natural,
i de gaudir d’aquestes fantasies, encara que, com és el cas de Dànau, el joc
comporti patir amb i pel protagonista fins al final, i, en tant que adults, el
joc sigui sempre una forma alternativa de pensar.
En aquest
sentit, El Projecte Dànau és també una obra sobre la mateixa naturalesa del
teatre i la representació. Hi ha per tant un nivell meta-teatral que es troba
en la professió del protagonista, en la importància que adquireixen la llum i
l’espai en l’experiment científic que es descriu, i en un monòleg intertextual
que el personatge construeix en la segona meitat de l’obra, i que ret homenatge
a altres dramaturgs, filòsofs, novel·listes, poetes i cineastes que han
imaginat mons o si més no dilemes similars, i dels que Dànau podria
considerar-se fill. No cal reconèixer cap de les cites –que el text marca entre
cometes- per entendre l’obra, però si algú és afeccionat a detectar
referències, s’hi podrà entretenir.
·
LA FANTASIA: Finalment, més enllà de la seva aparent base
realista, i en consonància amb el segon nivell d’interpretació, l’obra té un
element de faula que està íntimament lligat amb la papallona com a metàfora
central del text. Sense poder desvetllar massa de quina manera això és
important per a l’obra, sí que us diré que el món d’unes papallones en concret
–el seu cicle vital, el seu comportament, les seves capacitats, els seus noms
científics- formen la base de creació dels personatges i també l’estructura de
l’obra en quatre quadres amb noms concrets, i alhora permeten imaginar tot el
món de l’obra des d’un punt de vista més imaginatiu, menys versemblant, però
més proper a la poesia del misteri de la vida i la nostra constant
transformació a mesura que avancem en el cicle vital. Per sobre de tot, EL
PROJECTE DÀNAU vol fer pensar a TRAVÉS DE L’EMOCIÓ: i és aquí on els símbols
poètics prenen força.
·
EN DEFINITIVA, podem dir que l’obra en sí és, com de fet
és el teatre, una petita crisàlide que, en un nivell o un altre, o en tots
tres, esperem que hagi atrapat a dins els espectadors i ara ho faci amb els
seus lectors, fent que en surtin transformats amb noves preguntes i potser alguna
resposta sorprenent.
Per la meva part només em resta AGRAIR en Jordi Solé
Camardons, l’editor de VOLIANA EDICIONS, que hagi apostat per aquest text
–aposta que és avui dia molt valenta, ja que pràcticament no hi ha cap
editorial catalana que vulgui publicar teatre, amb el perjudici que això té per
a la literatura dramàtica contemporània del nostre país- i que a més ho hagi
fet amb una edició tan acurada. Si hi ha errors, són totalment meus, i són
fruit d’una revisió condicionada per les dates de l’estrena.
I SOBRETOT, VOLDRIA AGRAIR ELS MEUS COMPANYS, FERRAN
FARRÉ I ÒSCAR SÁNCHEZ, la generositat amb què van acceptar i celebrar el text
quan els el vaig lliurar, i l’enorme dedicació, valentia i talent amb què l’han
fet lluir a l’escenari. Aquells que n’heu vist el resultat o que coneixeu el
seu treball, sabreu millor de què parlo. No m’hagués plantejat una
caracterització com la de Dànau –que requereix un veritable actor atleta, per
tant un actor-total a nivell físic, mental i emocional- si no l’hagués escrit
pel Ferran. Sincerament no conec ningú més que pugui interpretar aquest
personatge. Tampoc hagués ni somniat en tots els requeriments i virtuosismes
tècnics que el text exigeix del director i creador audiovisual si no hagués
sabut que l’Òscar faria aquesta doble tasca i que a més superaria les meves expectatives
amb més propostes innovadores. Gràcies, doncs, a tots dos, per haver donat a
aquest projecte una realitat escènica encara millor de la que havia imaginat, i
ara sí, us cedeixo la paraula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada