2 articles sobre
el Diccionari Essencial Esteve Albert
Acomiadem el 2015 amb 2 articles sobre el Diccionari Essencial Esteve Albert.
Paraules de Joan Daniel Bezsonoff a El
Temps 1/12/2015 parlant del Diccionari Essencial Esteve Albert:
"Els anys
passen. Ens deixen companys que no hauran pogut veure la terra promesa ara que
comencem a albirar-ne els primers pujols. Pensi en el patriota Josep Coloma i
Fontcuberta, el lexicògraf Lluís Marquet i Ferigle, l’historiador i crític
Miquel Porter i Moix, l’Arístides de la Sénia amic dels meus vint anys i tants
més... Esteve Albert (Dosrius 1914-Andorra la Vella 1995) era l’un d’ells. En
un diccionari emocionant i apassionant, l'editor maresmenc Jordi Solé i
Camardons, lluitador incansable, l'homenatja. Un llibre molt àgil, amè perquè
en comptes d'una biografia convencional, es presenta com un diccionari. Un
veritable diccionari amb entrades on el lector es pot esbargir saltant d’una
referència a l’altra.
Al Centre de Lectura de Reus |
A través d’aquesta obra pietosa es dibuixa la personalitat
d’un gran català, d’un home que va lluitar tota la seva vida amb tota la seva
energia. Exiliat de l’interior a Andorra, Albert s’enamora de la seva parla.
“El llenguatge dels andorrans incontaminats és un llenguatge magnífic, net,
pur, rutilant, com ho era els segles X i XI (...) Demés, usen uns mots d’una
estricta llatinitat com pauca, capitar, exoït, posobra, etc.” (pàg.165).
A la presentació de Vilaweb |
D’Andorra estant,
Esteve Albert va actuar en totes les terres catalanes. A la Catalunya del Nord,
va contribuir a mantenir viva la flama de l’esperança. També es va allistar al
Cercle d’Agermanament Occità Català per ajudar els nostres germans occitans
(...) M’agrada particularment que, més enllà de la política, Esteve Albert hagi
estat l’amic de Josep Maria de Porcioles i Colomer, alcalde franquista de
Barcelona (...) Profundament cristià, Esteve Albert era catòlic, creient i
practicant. “Va estudiar al Seminari, tot i que en va sortir aviat sense fer-se
capellà (...) Durant la guerra civil va salvar molts creients i religiosos del
perill de ser assassinats pels incontrolats” (pàg.239). Sense oblidar mai
l’home i la pàtria catalana, Esteve Albert posava Déu al cor de la seva vida.
Era un cristià autèntic, modern, obert a tots els vents de la religiositat, a
la misèria moral dels homes privats de la llum divina. Esteve Albert m’apareix
com un catòlic lúcid, conscient que els capellans són sants perquè l’Església
procedeix de l’Evangeli i pecadors per la seva humanitat.
Folklorista
apassionat, col·leccionista de paraules, somniador sublim, Esteve Albert és una
personalitat entranyable. Gràcies a aquest diccionari coneixerem millor la seva
obra, font de meditacions i exemples.”
A Tribuna Maresme |
Així mateix
l’historiador Xavier Ferré publicava
l’article “Dosrius” a El Punt Avui el 15/11/2015, on
escrivia:
El lector podrà
confegir una concepció polièdria del savi Esteve Albert i Corp a través
d’aquest Diccionari. L’esforç analític que ha dut Solé i Camardons és
significatiu atès que ha hagut de desgranar els elements que defineixen la
trajectòria de l’autor de Quatre boigs de
Mataró.
Les referències
aportades –per mitjà de prop de quatre-centes entrades- són del tot
pedagògiques perquè ajuden a elaborar, refer, les petges per les quals passà
Albert. Les geografies –als dos costats dels Pirineus fins al Maresme i al País
Valencià-, expressió de pertinença comunitària, les idees i projectes que hi va
materialitzar: el primer pessebre vivent (1955). Aquests aspectes destaquen
perquè apropen al lector una biografia “viva”. De fet, Jordi Solé aconsegueix
apropar un protagonista “fraccionat” en totes les seves manifestacions, la qual
cosa ha d’incitar a una lectura activa per a “reconstruir” una biografia
personalitzada de l’homenot –mai més ben dit- de Dosrius.
Esteve Albert amb "Nerta" a Teià |
El programa
d’aquest assaig en forma de crides és una aportació original a la “manera de
fer” a fi de copsar de manera extensiva, gairebé, helicoïdal, l’extensió d’una
trajectòria. I d’on l’adequació de l’adjectiu druida, car com diu Solé, el valor de ser sacerdot d’una agrupació
humana (celta) es projecta cap al valor d’estel, de traça a seguir. No, és
clar, mecànicament. Em refereixo al fet que el resultat de la lectura –sigui
unilineal, alfabètica, o a l’atzar- d’aquest treball indica viaranys de
superació, de voluntat individual, que reflecteix un sentiment i una aptitud.
Sentiment (mot
que va restant minoritzat, bescantat) perquè la tasca cultural i política
d’Esteve Albert s’explica a partir d’intuïcions, de capacitat de dur a terme
projectes, però no pas aconduïts pel càlcul interessat dels resultats. L’obra
històrica de qui havia estat militant del Front Nacional de Catalunya, tenia
com a objectiu rescabalar de l’oblit imaginaris, espais i marcs de referència
anul·lats, ocupats, pels estats. El comunitarisme patriòtic d’Albert volia
divulgar marges suprimits de la historicitat dels Països Catalans. No d’una
altra manera, cal valorar la seva orientació occitanista.
Caricatura d'Esteve Albert obra de Manuel Cuyàs i Duran |
Aptitud perquè el
quefer patrimonial aportat per la sensibilitat de l’activista maresmenc mostra
on són els “límits” de cadascú. I la millor manera de superar aquesta limitació
és concretar ambicions, l’assoliment –o no- de les quals assenyalarà el límit
d’una vida. Aptitud, doncs, com a vitalisme és el que subjau a la vida –les
vides- de solitaris, la recuperació cultural dels quals ens diu que la millor
història és la construïda segons un projecte intel·lectual, cívic. En aquest
sentit Solé Camardons hauria de reeditar bona part dels textos inèdits d’Esteve
Albert i el seu epistolari.
Recuperem tots
els Esteves Alberts dels Països Catalans, car representen múltiples mates de
jonc que ens expliquen i ens projecten.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada