Continuem el repàs de la nostra col·lecció de Poesia;
El
4t número de la col·lecció Voliac Poesia va ser Amb remor de vent (agost
2015) de Núria Queraltó Villar amb
pròlegs de l’home del temps Francesc Mauri i l’escriptora Anna Maria Villalonga. Escriu Villalonga:
Amb remor
de vent és un recull que permet diverses mirades. En primer lloc, subjuga
per la voluntat de donar veu directament als vents, que se’ns dirigeixen en
primera persona. Se’ns presenten amb les seves pròpies paraules. Aquesta
personificació, aquesta prosopopeia tan retòricament clàssica i alhora tan
modesta, m’ha semblat un encert. Crec que perllonga el diàleg del qual
parlàvem. Aprofundeix en la conversa directa amb la natura, de tu a tu. Al cap
i a la fi, tots formem part d’aquell cosmos que ens mostrava Maragall, d’un
organisme viu superior i perfecte que ens conté i ens legitima.
En segon, perquè darrere d’aquest
debat contemplatiu, d’aquesta inquietud que ens enfronta als elements, l’autora
llança una mirada clara i decidida damunt del món que ens envolta. I se’n dol,
o el descriu, o intenta copsar-lo.
Ens ho diu el Mestral:
Amb ulls d’entranyes
llegim la realitat
que és només nostra
I també el Ponent:
D’eterns miratges
la clau del cementiri
tanca la porta
El
número 5 va ser El mòbil del poema (setembre 2015) de l’enginyer agrònom Oriol Marfà. Poeta i pagès, la natura i
l’amor són ben presents en el seu poemari:
En el blau cel dels olis.
Avui que esporgo ceps,
Et veig al fons, al mar,
Entre sarments i pàmpols.
Blau-mar per tot i sempre.
I
el número 6 Atlàntic (setembre 2015) de Francesc Mompó.
Carles
Duarte escriu el pròleg:
“d’aquest impressionant Atlàntic,
un llibre que reflecteix la participació de la nostra literatura en la
configuració de la modernitat i que constitueix un exercici reeixit de
reconeixement de Francesc Mompó, un escriptor major tant en prosa com en vers,
mestre i referent per a molts autors, a unes figures literàries esdevingudes
exponents d’una voluntat de fugir de la mediocritat, de ruptura, d'afrontar
reptes audaços. Mompó les integra en la seva literatura, que d'aquesta manera
s'eixampla encara més, i hi entreteixeix una conversa.
La visió de l’oceà, que desconeix les fronteres,
allibera la ment i ens convida a obviar els refugis de la quotidianitat, els
seus murs, que ens protegeixen però que alhora silencien o anul·len la nostra
capacitat de concebre noves formes de dir i de viure.
A Atlàntic Francesc Mompó, “pedrapiquer de la llum i de l'aire”,
navega, solitari però acompanyat de quatre autors que li són propers, per les
rutes on la vida es fa llum des del batec antic de les paraules. Ho fa entre
dues geografies i dos universos culturals, artístics,..., l’americà i
l’europeu, que s’interpel·len d'una manera indefallent des del segle XIX i
encara més en una contemporaneïtat de corrents vigorosos i influències
recíproques i alternatives”.
El
número 7 Al dinar dels diferents del músic i compositor Daniel Sesé, amb pròlegs de Conrad Setó, Carlos Cubeiro i Carles
Guillén.
Conrad Setó escriu:
“Bon
coneixedor del treball dels seus coetanis, Sesé mostra un respecte genuí i fa
gala del que jo anomenaria "agraïment enciclopèdic" cap a l'obra dels
que l'han precedit. Sap admirar i dins d'aquest sa hàbit, es dota d'una
delicadíssima empatia estètica; finalment tot això ho converteix en creativitat
desbordant.
Em consta que Daniel considera la música i la poesia manifestacions humanes amb un ADN que exhibeix moltes coincidències gairebé com si fossin germanes.
L'estil, l'exquisidesa, no són (per a ell) unes característiques més o menys exòtiques, són el seu capital, la seva eina de treball. A partir d'aquí construeix i delimita una ètica i una estètica que li marquen clarament el camí a seguir com un vector de treball. Un entrenament desde -i per a- el bon gust; una predisposició sibarítica i inclusiva a més d'amistosa: un espècie de "bellesa del possible".
Daniel Sesé es permet el merescut luxe de fer-se en ocasions una mica críptic, però només el just per transcendir una quotidianitat que d'altra banda l'alimenta.”
Em consta que Daniel considera la música i la poesia manifestacions humanes amb un ADN que exhibeix moltes coincidències gairebé com si fossin germanes.
L'estil, l'exquisidesa, no són (per a ell) unes característiques més o menys exòtiques, són el seu capital, la seva eina de treball. A partir d'aquí construeix i delimita una ètica i una estètica que li marquen clarament el camí a seguir com un vector de treball. Un entrenament desde -i per a- el bon gust; una predisposició sibarítica i inclusiva a més d'amistosa: un espècie de "bellesa del possible".
Daniel Sesé es permet el merescut luxe de fer-se en ocasions una mica críptic, però només el just per transcendir una quotidianitat que d'altra banda l'alimenta.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada