XERA i SUTGE
Laura G. Ortensi, periodista i estudiant de filologia catalana va escriure la ressenya
"Amunt, cors negres, amunt!" al digital Núvol el 22/4/2017. En reproduïm aquí alguns fragments:
La fàbrica
sempre és la fàbrica, la mina sempre és la mina. I així es mantindran les coses
fins que els treballadors no diguin prou. Xera i sutge (Voliana, 2017),
la segona novel·la de Sílvia Fernández Serrano (Sant Jordi de Cercs, 1983),
s’endinsa precisament en el prou dels més vulnerables, a estones ferm i
a estones indecís. Després de retratar el bandolerisme dels segles XVI i XVII a
La veu del pedrenyal, Fernández ha pres ara com a punt de partida la
revolta de l’Alt Llobregat de 1932, una vaga general revolucionària en què els
miners i els operaris del tèxtil van arribar a proclamar el comunisme
llibertari.
L'autora el dia de Sant Jordi a la parada de Voliana |
L’autora, ja ho
va demostrar a la seva opera prima, se sent còmoda amb la ficcionalització de
fets passats. No obstant això, Xera i sutge defuig la història escrita
en majúscules. Ni grans dates ni grans xifres. És més aviat des de la intrahistòria,
des dels fets quotidians que forgen la vida de cadascú, que Fernández
construeix l’esquelet de la novel·la. L’encarregada de posar nom a les
il·lusions i a les frustracions proletàries és l’Eva, una nena de dotze anys
forçada a abandonar l’escola. La protagonista, de fet, es referma a mesura que
avancen les pàgines com la millor aposta de Fernández Serrano. Com pot una
criatura afrontar dolor que li suposa deixar els estudis? Com s’aconsegueix
sobreviure a l’explotació de la selva fabril? Els passatges que hi donen
resposta, amb una obra de teatre d’Àngel Guimerà com a excusa, ordeixen, sens
cap mena de dubte, una oda a la capacitat de supervivència humana. (...)
Sílvia Fernández amb Gemma Pellissa |
Fernández
Serrano demostra, al llarg de 250 pàgines, una notable capacitat de
documentació i caracterització. Si no fos així, no s’hauria atrevit a fer un
lloc a Buenaventura Durruti en les seves ficcions. (...) El missatge de Xera
i sutge és, sobretot, un missatge moral. Es pot lluitar pels ideals, sí,
però en la pugna convé donar un espai prioritari a la honestedat. En aquest
espai hi ha d’haver, també, oportunitats per desmitificar la Segona República.
De millores n’hi va haver, és clar, en tot cas no tantes com els treballadors
de la mina haurien volgut. Que ho expliquin als cors negres de Fígols, que ho
expliquin a l’Eva i a l’Andrés. La mina sempre és la mina i la fàbrica sempre
és la fàbrica. Van passar els anys i no en vam aprendre: “L’Elionor tenia/
catorze anys i tres hores/ quan va posar-se a treballar./ Aquestes coses
queden/ enregistrades a la sang per sempre.”, va escriure Martí i Pol unes
dècades després. Tot i el fracàs, tot i el dolor de la derrota, queda en la
memòria col·lectiva el bram d’una il·lusió que llavors semblava eterna: Visca
el comunisme llibertari! Amunt, cors
negres, amunt! Els personatges de Xera i sutge encara en conserven
l’eco.
Xera i sutge a Sant Jordi de Cercs |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada