A Anoia Diari parlen d’Amb sense tu de Pep Elias. Reproduïm aquí alguns
fragments de la ressenya i també l’entrevista que han fet a Pep Elias a Anoia Diari
amb motiu de l’aparició d’Amb sense tu.
Escriu Henar Morera Velázquez (http://anoiadiari.cat/preferits/tu-pep-elias/):
Acaba de
sortir Amb sense tu, la tercera obra de ficció que publica Pep
Elias. Un dia va trobar una paraula que li devia semblar que descrivia la seva
dèria lenta i constant de posar per escrit la manera com s’explicava el món a
si mateix, l’escrividor, i amb aquest mot va encetar un blog. Tal com va apuntar Jaume
Farrés en la
presentació del llibre, ‘escrividor’ sembla ser un ofici a mig camí entre
‘escrivent’ i ‘escriptor’. És una paraula enjogassada i ocorrent, amb què, per
la seva modèstia, ell s’hi deu sentir còmode però, havent llegint Amb sense tu, em permeto
suggerir-li que l’abandoni, que ja no pot predicar-se a si mateix com a
escrividor, com aquell qui no gosa poder-se dir ‘escriptor’ amb totes les
lletres, perquè ell les sap totes i, encara que no se’n vulgui reconèixer, en
té l’ofici i la traça.
Aquests divuit relats, força breus en general,
estan perfectament estructurats i construïts, amb principis ben alçats i finals
com esculpits... Uns títols que diuen “llegeix-me” per a uns relats de molt bon
llegir. Parteixen de la quotidianitat, d’una realitat ben conformada,
tranquil·la, a vegades fins i tot mediocre, que tot d’un plegat es plega una
mica, es distorsiona imperceptiblement. En la majoria d’històries, el narrador
presenta un personatge des de l’omnisciència selectiva i el fa passar per un
petit atzucac, un clic que li distorsiona la percepció del seu món afable.
L’extraordinari és a tocar, a la cantonada de casa, perquè hi ha altres mons
però són en aquest. L’artifici narratiu es crea en el moment que el lector
accepta el fenomen estrany en el marc de rerefons realista. Rere la capa
enganyosa de trivialitat i un simulacre d’actitud ingènua i bonhomiosa, els
personatges es mouen abocats a l’absurd, entren en contradicció amb les
lleis de la física, participen d’un encadenament de causes i efectes que no
poden controlar, pateixen una deformació del seu comportament habitual o
suporten el canvi que els provoquen d’altres; en definitiva, es veuen envaïts
per l’estupefacció. Més desconcertant és l’efecte que provoquen els relats en
primera persona, per la proximitat amb el punt de vista de qui veu trasbalsat
el codi que coneixia i ha d’admetre que no és més real allò que la lògica i
l’experiència demostren que ho és, sinó que l’imprevist i l’inexplicable poden
esdevenir reals o si més no, versemblants. El lector ho accepta, entre agraït i
sorprès, perquè, com l’escriptor, sap que l’improbable no sempre és impossible.
Com a bon filòleg, Pep Elias juga amb les
paraules i es nota que s’ho passa molt bé. M’agrada quan llegeixo que un fa
posat de punts suspensius o una noia parla ràpid, sense signes de
puntuació; aplaudeixo quan adjectiva un home d’eficaç que
cinquanteja amb una elegància un xic exagerada. Estireganya significats,
posa humor a frases fetes, construeix jocs lingüístics: un futbolista que se
sent fora de joc, la periodista Bàrbara tornant a la vida bàrbara, que
va patir un accés de desconcert. I amb la complicitat de Calders, amb
qui guarda un aire de família, descriu un matrimoni de més de mig segle, s’havien
conegut abans-d’ahir, però ja eren demà passat.
Tot ho embolica amablement, amb un punt d'humor
de gentleman, en uns llocs que no tenen nom i en un present que ens pica
l’ullet, com passa quan la Roksolana accepta una feineta amb un mag de pa
sucat amb oli per subvencionar-se la independència que unilateralment
havia declarat el dia que va marxar de casa per instal·lar-se en la república
lil·liputenca d’un antre. I ell mateix se’l pica descrivint l’escriptor
protagonista d“Ets i uts” en el moment de recollir un gran premi (immerescut,
clar) quan explica un ridícul joc de paraules amb el títol de la novel·la
que provoca unes riallades. Amb sense és un títol molt ben trobat
que dona un joc honest i pulcre i a tota una generació ens fa pensar en la
resposta a la pregunta de les iaies: Com vols la llet, amb sucre o sense? I que
s’agermana perfectament amb l’eloqüent fotografia de la portada.
Entrevista a Pep Elias a Anoia Diari (8/12/2017)
'Amb sense tu'. El títol és un oxímoron en si mateix,
que fa referència a històries paral·leles, a un univers altern que es
crea amb situacions que podrien haver passat. Però l'origen és
l'expressió de català col·loquial feta popular per Joan Clos de tramvia
"amb sense aturador"?
"Amb sense" és una expressió col·loquial que
jo sempre he sentit a dir a Igualada. La meva àvia sempre em preguntava si
volia la llet amb sucre o amb sense. En el cas del llibre, aquest "amb
sense" m'encaixa per explicar relacions que combines presències i
absències; també hi ha històries i situacions ambigües o personatges
contradictoris que permeten aquest joc d'amb i sense a la vegada.
L'ombra de Calders sembla molt present en aquest
univers contradictori. Precisament, un altre autor de casa, Joan Pinyol,
el reivindica molt. És l'autor català que li ha deixat més empremta?
La literatura catalana té una gran tradició d'autors
que són mestres en el gènere del relat curt, que és el que jo he treballat més.
Quan el vaig llegir de jove, Calders em va fascinar per la naturalitat aparent
amb què els personatges afrontaven situacions també aparentment inversemblants.
Quan vaig començar a escriure potser m'emmirallava més en autors que em
resultaven més propers, com Quim Monzó o Sergi Pàmies, però de mica en mica vas
trobant el seu propi estil, que no deixa de tenir traces de tots els escriptors
que t'han fascinat.
'Literalment incapaç...' eren relats; 'Olor de
gas', novel·la... per què aquest retorn als relats?
Quan començo
a escriure un text miro de no prefixar què en sortirà, si un conte de quatre
pàgines o una novel·la de 150. Penso que és la manera de no hipotecar el procés
creatiu. Per a mi, escriure és experimentar, no pas constatar. M'agrada deixar
que la història em porti i no limitar-me a confirmar un plantejament previ;
confirmar el que ja has previst és més avorrit. Però és cert que sempre m'he
sentit molt còmode amb el format breu. Potser perquè m'he dedicat molts anys al
periodisme, que és una manera d'escriure que t'obliga a fer un esforç de
síntesi. De vegades en un titular curt i un text de deu línies havia d'explicar
qui havia fet què, on, quan i com. Això t'obliga a triar bé les paraules per
trobar el matís més adequat. Hi ha qui diu que els meus contes, en el fons,
tenen un aire de crònica. Els personatges de vegades només queden esbossats; ni
tan sols cal que tinguin nom, perquè el que importa és la història. La
novel·la, en canvi, es basa en l'acumulació d'informació. Has de justificar
molt més els actes, les decisions i les reaccions del personatge.
Presentació Amb sense tu a Igualada |
'Olor de gas', amb un subjecte condemnat a no tornar
d'un viatge espacial, tenia un horitzó força metafísic. Aquell
deix existencial continua present a 'Amb sense tu'?
'Olor de
gas' era una novel·la ambientada a Mart, tot i que té molt més de ficció que de
ciència, perquè en realitat es pot entendre com una reflexió irònica de la vida
al nostre planeta. Ara, en canvi, aquestes històries toquen més de peus a
terra. Els personatges i els escenaris resulten fàcilment homologables per als
lectors. L'exercici que he fet és de posar a prova aquests personatges amb
situacions que els obliguen a enfrontar-se a les seves pròpies contradiccions.
Què li passa a una estrella de la tele quan descobreix que el món i fins i tot
el seu programa poden funcionar perfectament encara que ella no hi sigui? Què
passa si trobes una persona que vol viure amb tu, però no sap viure sense una
altra?
Parlem d'oxímorons. Quin d'aquests oxímorons ho és
més: 'foc fred', 'no sóc monàrquic, sóc juancarlista', 'amb sense tu',
'amor odiós', 'Espanya plurinacional'...
Jo escombro cap a casa. No hi ha ficció amb sense
realitat. I la realitat és ambigua. Precisament per això la podem qualificar,
li podem posar adjectius. Fred, monàrquic, odiós o plurinacional no deixen de
ser adjectius que qualifiquen i que, per tant, donen una visió subjectiva. Amb
sense tu és una expressió que sembla contradictòria, però no qualifica. En
anglès tenen la preposició without, que literalment
seria el mateix. En català no és una expressió normativa, però podem tenir
aquesta sensació d'ambigüitat, de sí però no, de junts però no barrejats, de sí
però només una mica... És ben bé això: amb sense.
Quin és el procés per escriure relats? Costa més
fer-los atractius, que una novel·la? O desgasta menys?
El relat curt és com una cursa de cent metres. Has
d'arrancar fort, mantenir la progressió i reservar forces per a un últim esforç
final. No hi ha marge per afluixar el ritme. Jo procuro anar de cara a barraca.
Presentar de seguida el personatge i plantejar quin problema té. Si no hi ha
conflicte, si el personatge no té una dificultat que l'obliga a actuar, no hi
ha història. La novel·la, en canvi, és una cursa de fons, una marató. També cal
que hi hagi un conflicte, però pots esperar algun capítol per complicar-li la
vida al protagonista i pots distreure't amb altres històries col·laterals. El
ritme no és tan intens, però també has de vigilar que el lector no es cansi. El
risc és ser massa dispers.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada