DE CUA D’ULL, de
Clàudia Mollfulleda. Presentació de Joan Gallart:
El 2015 es va
publicar un article al New York Times que va inspirar un experiment que
posteriorment es penjaria a youtube. Aquest article explicava que quatre minuts
de contacte visual entre dues persones sense interrupció augmenten la intimitat
entre elles. Per tal de comprovar aquesta teoria es van reunir sis parelles en
diferents etapes de la seva relació. La
dona d’una parella que portava cinquanta-cinc anys casada afirmava, en acabar
els quatre minuts, que en tots aquells anys de matrimoni mai s’havien mirat als
ulls amb el seu home tal i com ho acabaven de fer. I l’home d’una altra parella
va dir que havia estat meravellós poder mirar la seva dona sense parlar de la
feina, de les situacions de cada dia…
Un sociòleg com
Erving Goffman afirma que les interaccions socials se sostenen en el joc d’avaluació
constant de la mirada de l’altre. L’objectiu final sempre és l’aprovació.
I encara el psicòleg
Lluís Sanmiquel certifica que l’ús de la tecnologia està afavorint el
contacte virtual en detriment del contacte personal i que aquests murs tecnològics
estan fent que perdem oportunitats de comunicació amb canals que
tradicionalment han facilitat la connexió amb altres éssers humans.
Clàudia Mollfulleda a la trobada d'escriptores del Maresme 2018 |
DE CUA D’ULL, de
Clàudia Mollfulleda, parla, sobretot, de tres temes: de mirades; de com
aquestes mirades o precisament l’absència de mirades condiciona les nostres
relacions personals; i de com les noves tecnologies, que permeten evitar les
mirades, poden arribar a ser un escull insalvable en la comunicació entre les
persones.
Però també parla
de la importància dels mites clàssics, de la mort, del poder de la família, de
les absències que no es poden reemplaçar i a les quals cal fer front, malgrat
tot; de la importància del tocar-se en una relació; de com et canvia la
vida quan tens un fill; o encara, de temes tan actuals com l’atemptat de l’agost
de 2017 a Barcelona.
I, a més, en
molts dels contes, també hi traspua una mirada irònica, un humor subtil que
treu ferro a les temàtiques que de vegades planteja.
Que el llibre es
vehicula a través de les mirades ho certifica el mateix títol del recull (De
cua d’ull) o el títol dels diversos contes (Tenir pa a l’ull, Entrar
pels ulls, Ser de mira’m però no em toquis…).
Amb altres autores de Voliana a Calella de Mar |
Que la fredor
de les pantalles esmorteeix els nostres ulls, que es conformen a caminar cap a
la ceguesa es constata en la mateixa caracterització de molts dels
personatges que viuen cecs a la realitat que els envolta. Els personatges no
fixen directament la vista en el que volen veure. Miren el món de cua d’ull.
A “Perdre de
vista”, per exemple, en Simon es sent alliberat ajagut al sofà amb el
comandament del televisor a la mà (canviava de canal cercant realitats o
ficcions que li permetessin camuflar els
seus fracassos rere les misèries dels altres). A “Vista cansada”, a la
Teresa li fan mal els ulls: És de fixar els ulls en una pantalla d’ordinador
quan vull estar amb tu, o de mirar amb impaciència el monitor d’arribades de l’aeroport,
o de clavar la vista a la pantalla del televisor quan anuncia, tot de sobte,
disturbis a pocs metres d’on t’allotges aquella nit. L’antídot és, de fet,
tornar-se a mirar als ulls: Espero que algun dia tindrem l’oportunitat d’asseure’ns
un davant de l’altre i, mirant-nos per fi als ulls sense el pes del comiat, ens
regalem les paraules que als nostres cors els haurien calgut per tirar endavant
plegats.
A DE CUA D’ULL (Voliana
Edicions) també es parla de la diferència entre veure i mirar. A “Punt de vista”
hi llegim: Mirar les imatges resultants del covard atropellament no
significa veure les pèrdues que s’hi van produir. Sovint mirem, però no
veiem. Novament, la manera de combatre aquesta miopia han de ser les mirades
amoroses que poden salvar el món: Caldran moltes abraçades generoses i
carregades de perdó, moltes mirades amoroses que no jutgin per l’aparença.
La mateixa foto
de la portada, de fet, ens mostra a Medusa, que convertia en pedra qualsevol
que gosés acostar-s’hi. Potser l’autora ens vol dir que hem de ser com Perseu i
aconseguir deslliurar-nos de tot allò que
ens paralitza i que no ens deixa fer o ser el que volem ser o fer.
El món clàssic,
fruit de la formació acadèmica de l’autora, impregna les pàgines del llibre. I és
que els mites són com contes que volen transmetre una realitat […] Els mites
no són més que un mirall que ens permet entendre el que ens passa, que ens
mostra cap on anar, que ens ajuda a no perdre l’esperança. Però caiem en l’error
d’aferrar-nos-hi com si fossin veritats absolutes o constructes inqüestionables,
lliures com som de prendre decisions al nostre albir.
Presentació a Malgrat de Mar, amb Assumpta Mercader |
Un recull de
narracions és com una finestra que se’ns obre al davant perquè hi donem un cop
d’ull; però alhora, com en un mirall, ens hi podem veure reflectits. De fet, és
probable que en acabar de llegir les narracions de la Clàudia Mollfulleda ens
preguntem: Com em comunico jo en la meva relació?
Finalment, i com
a colofó a aquest petit esbós del que podeu trobar a DE CUA D’ULL, volem
destacar l’humor que també es present en alguns dels contes. Sobretot a “Tenir
ull clínic”, en què els protagonistes, que es dediquen a la prostitució, proven
de combatre la crisi de clients que tenen convertint el burdell en una espai
temàtic dedicat al Tirant lo Blanc. És així com aconsegueixen que els visitin
catalanistes, nacionalistes, separatistes, sobiranistes… Avesats a les
grolleries i obscenitats amb què els visitants solien acompanyar l’acte sexual,
se sorprenien amb les expressions arrencades de l’obra de Martorell, ja fos a l’estil
de la “valenciana prosa” -culta i retòrica- o “en vulgar llengua valenciana”.
De CUA D’ULL és,
en definitiva, tal i com es pot llegir en una de les dedicatòries que va
escriure l’autora, una mostra de l’amor incondicional a la paraula escrita,
als mots que volen, sols, cap a l’altre; als artífexs que hi juguen i en fan
rondalles, als llibres, a les biblioteques i a tot allò que ens fa savis.
Joan
Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada